Luchthaven Schiphol verwelkomde afgelopen jaar een recordaantal passagiers. Ruim 58,2 miljoen reizigers maakten gebruik van het vliegveld. Dat komt neer op een groei van 6 procent ten opzichte van 2014, maakte Schiphol maandag bekend.

Het aantal vliegtuigen dat op Schiphol is geland of van de luchthaven is vertrokken nam 2,8 procent toe tot een totaal van 451.000 vliegbewegingen.

Schiphol-topman Jos Nijhuis voorziet voor 2016 een verdere groei van het aantal reizigers. Hij verwacht dit jaar op een totaal van 60 miljoen uit te komen op Nederlands grootste luchthaven. Schiphol viert in 2016 zijn honderdjarig bestaan. Dit jaar zullen ook de verbouwingen in de terminal zijn afgerond.

De hoeveelheid vracht die door Schiphol is verwerkt is vorig jaar overigens wel licht afgenomen. Het ging alles bij elkaar om 1,6 miljoen ton. Dat was 0,9 procent minder dan in 2014.

Ook groei in Eindhoven en Rotterdam

Ook op de regionale luchthavens van de Schiphol Group was sprake van groei. Eindhoven Airport telde in 2015 4,3 miljoen passagiers, oftewel een tiende meer dan een jaar eerder. Rotterdam The Hague Airport zag het aantal reizigers met 0,3 procent toenemen tot 1,7 miljoen.

Beste jaar voor Europese luchtvaart sinds 2011

Het aantal passagiers bij Europese luchtvaartmaatschappijen is in 2015 in het sterkste tempo toegenomen sinds 2011, terwijl het vrachtvervoer in het gunstigste geval stabiel was. Dat maakte de Association of European Airlines (AEA) maandag bekend op basis van een eerste raming.

De brancheorganisatie becijferde dat zijn leden, waaronder Air France-KLM, in totaal bijna 307 miljoen passagiers vervoerden. Dat zijn er 12,6 miljoen (4,3 procent) meer dan in 2014. De bezettingsgraad nam daarbij toe tot recordhoogte, aldus AEA. Het merendeel van de groei werd gerealiseerd binnen Europa en op binnenlandse vluchten, met een stijging van de bezettingsgraad van 76,5 naar 77 procent. Op langeafstandsvluchten was de verbetering 'marginaal'.

Overigens zijn slechts 24 luchtvaartmaatschappijen lid van de AEA. Sterk groeiende prijsvechters als Norwegian en Wizz Air zijn niet aangesloten, net als grote nationale vliegbedrijven British Airways, Iberia en Alitalia.

Vrachtvervoer bleef afgelopen jaar een 'significante uitdaging' en laat wellicht een krimp zien ten opzichte van 2014.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl